Onderwijs verbeteren met data
Op vrijdag 11 november vindt het event ‘Onderwijsdata onder de loep’ plaats. Leraren gaan tijdens deze interactieve middag op zoek naar wat er met onderwijsdata allemaal mogelijk is. Oscar Elsendoorn en Tom Schrier, datacoaches van het Amadeus Lyceum in Vleuten, leggen uit hoe hun school baat heeft bij het gebruik van deze gegevens.
‘Het hoofddoel van onze werkwijze is de kwaliteit van ons onderwijs in beeld te brengen en waar nodig te verbeteren’, geeft Oscar aan. Daarvoor gebruiken we de data op klas-, leerjaar- en afdelingsniveau.
Goed vergelijkingsmateriaal
Op het Amadeus Lyceum worden alle resultaten van leerlingen verwerkt. Op leerjaarniveau en op afdelingsniveau wordt een totaaloverzicht gemaakt met richtlijnen wat betreft ‘normale’ scores. Zo zijn resultaten goed met elkaar te vergelijken en zijn afwijkingen makkelijk te herkennen. Bovendien zorgt het voor transparantie binnen de school. ‘Het maakt het gesprek gemakkelijker’, vindt Oscar. ‘Dankzij de data zie je waar er winst te behalen valt. En omdat we kijken naar de verschillende groepen, hoef je niet meer te overtuigen dat een leerling iets anders moet doen, het zijn cijfers van groepen.’ Tom: ‘Daarnaast kunnen we dankzij onze data ook goed de correlatie laten zien tussen eindexamenresultaten en schooltentamens.’
Vraaggestuurd werken
De datacoaches werken met een vaste jaaragenda. Daarnaast is er ruimte voor docenten, sectievoorzitters en afdelingsleiders om specifieke data op te vragen. ‘Je merkt dat veel meer personen in school weten wat er qua data beschikbaar is en hoe je data kan gebruiken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.’
Meer informatie over het event Open Onderwijsdata en hoe u zich kunt aanmelden is te vinden via deze website.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.